Anak kecil main api, terbakar hatinya yang sepi........

Airmata darah bercampur keringat

Bumi dipijak milik orang...


Idola ku

Wednesday, September 30, 2009

Bagan Pinang

Akhirnya Isa Samad dicalonkan semula di Bagan Pinang. Pertemuan satu lawan satu menentang Pesuruhjaya Pas Negeri Sembilan. Sebagai orang Melayu dan beragama Islam, aku berharap para pengundi dapat membuat keputusan yang paling bijak dan rasional. Jangan buat keputusan berdasarkan emosi dan ikut2 cakap orang lain. Gunakan akal yang diberikan Allah dengan sebaik2nya.

Kali ini, kedua2 calon adalah orang Melayu Islam. Sudah tentu rata-rata penyokong adalah bangsa Melayu Islam juga. Sepertimana biasa, akan terbahagi dua lah orang-orang di Bagan Pinang mengikut fahaman politik masing2. Aku cukup tak seronok bila mengenangkan time berkempen, pasati akan ada kutuk-mengutuk, pekung aib orang dibuka, di"telanjangkan", benda yang tak betul, direka2, dihebah2kan,  supaya nampak real dan memalukan lawan, macam2 lagi la yang dibuat, asalkan dapat raih undi. Janji menang. Halal haram dosa pahala semua tolak tepi. 

Itulah. Bila diingat2 balik, aku teringat kisah dua ekor kambing yang bertembung atas jambatan sempit. Dua2 tak nak mengalah. Last-last dua-dua ekor terhumban dalam sungai. Buaya yang dah lama standby pon apa lagi, ngap je la. Yang akut takut sekali,  kalau Melayu ngan Melayu takde sefahaman, lama2 kalau orang lain yang jadi pemerintah kat Malaysia ni, jangan salahkan orang tu. Salahkan diri sendiri. salahkan bangsa sendiri yang tak reti nak berbaik2 dan bekerjasama. Macamana nak tercapai Satu Malaysia kalau sesama bangsa pon tak boleh nak bersatu?

Fikir2 kan la, wahai orang2 Melayu yang bijak pandai, kononnya....

No comments: