Anak kecil main api, terbakar hatinya yang sepi........

Airmata darah bercampur keringat

Bumi dipijak milik orang...


Idola ku

Wednesday, August 12, 2009

PPSMI

Hmmm...Kementerian Pelajaran, melalui Menterinya, Tan Sri Muhyidin telah memutuskan pemansuhan PPSMI pada 2012.

Aku bukanlah nak menentang keputusan Menteri, tapi aku tak pahamla rasiionalnya. Kenapa pulak nak dikaitkan isu memartabatkan bahasa Melayu dengan Matematik dan Sains. Ini dua isu yang berbeza.

Kalau nak memartabatkan Bahasa Melayu, kenalah belajar Bahasa Melayu dengan baik supaya boleh bercakap, berbicara, menulis dengan teratur dan baik menurut nahu-nahu dan tatabahasa yang betul. Gunakan perkataan-perkataan Melayu sebenar, bukan perkataan Inggeris yang diMelayukan, melainkan kalau betul-betul dah tak ada. Fahamkan sejarah bahasa dan bangsa Melayu itu sendiri.

Subjek Matematik dan Sains pula adalah untuk kita belajar tentang ilmu Matematik dan ilmu Sains yang kebanyakannya dirujuk daripada sumber-sumber luar, Amerika, Eropah, Jepun dan sebagainya. Apa kena mengena dengan Bahasa Melayu? Adakah dengan belajar Matematik dan Sains dalam bahasa Melayu, boleh mencapai tahap penguasaaan bahasa Melayu dengan terpuji? 

Alim ulamak, para al-hafiz dan al-hafizah Melayu yang fasih berbahasa Arab, tetap lancar bertutur dalam bahasa Melayu. Kalau nak dikatakan anak-anak orang luar bandar sukar untuk menguasai Matematik dan Sains jika diajar dalam bahasa Inggeris, tidak juga. Cuba kaji balik latarbelakang kebanyakan tokoh2 bijakpandai, ahli politik, menteri2, mana asal mereka. Ramai yang datang dari kampung, tapi cubalah bersembang dengan mereka. Rata-rata akan bercakap dalam bahasa Inggeris walaupun sesama Melayu. Mana martabatnya bahasa Melayu itu? Apa...tak ada kelas ke bahasa Melayu?

Sepatutnya, rujuklah dulu kepada orang yang telah membuat dasar ini, Tun Dr Mahathir. Cuba luangkan masa membaca blog Tun (Che Det.cc). Penjelasan Tun cukup jelas dan padat. 

Saya fikir, tak ada salahnya kita teruskan PPSMI ini. Muktamad macam mana pun  boleh diubah. Ini undang-undang dunia, bukan hukum Allah. Pengekalan PPSMI  ini tak akan menjejaskan peluang BN untuk menang dalam PRU akan datang, percayalah.

No comments: